در راستای کمک به پژوهشگران میان رشته‌ای قرآن و علوم سعی شد تا منابع‌ مهم و قابل دسترسی در مزینه اعجاز علمی قرآن اعم از کتاب و مقاله‌ فهرست نویسی شود و نیز برخی مجلات،پایان نامه‌ها و سایت‌ها مهم که در راستای اعجاز علمی قرآن فعالیت می‌کنند،معرفی گردد.البته این منابع اعجاز علمی قرآن در زمینه علوم طبیعی،علوم انسانی و ریاضیات و ادبیات است. در این نوشتار از فهرست کتابخانه تخصصی مرکز تحقیقات قرآن کریم‌ المهدی بهره بردیم و نیز از نوشته‌های خانم نرگس شهسوارانی و سید عیسی‌ مسترحمه و لیست پایان نامه‌های مؤسسه امام رضا علیه السلام و راهنمایی دکتر محمد علی رضایی اصفهانی یاری گرفتیم.البته برخی از منابعی که معرفی شد به‌ صورت مستقیم اعجاز علمی قرآن را بررسی کرده و برخی از آن‌ها به صورت‌ غیر مستقیم یا در ضمن مباحث به اعجاز علمی قرآن پرداخته است.

برای دانلود کامل مقاله به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب

طبقه بندی: معرفی مقالات قرآنی,

تاريخ : شنبه 10 مرداد 1394 | 17:42 | نویسنده : بتول زارعی | [cb:post_comment_text] [cb:post_comment_count]

اﻣﺎم ﺧﻤﻴﻨﻲ1 ﺑﺎ اﻋﺘﻘﺎد ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻴﺖ ﻫﻤﻪﺟﺎﻧﺒﺔ ﻗﺮآن ﻛﺮﻳﻢ، ﺑﺮ آن اﺳﺖ ﺗﺎ در آﺛﺎر ﻣﺨﺘﻠﻒ‬‬‬‫ﺧﻮد و ﺑﻪ ﻃﺮق ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن راﻫﻜﺎرﻫﺎﻳﻲ را ﺑﺮای ﻣﻬﺠﻮرﻳﺖزداﻳﻲ از آﻣﻮزهﻫﺎی ﺳﻴﺎﺳﻲ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ‬‬‬‫آن اراﺋﻪ ﻧﻤﺎﻳﺪ. ﺑﺮﺧﻲ از اﻳﻦ راﻫﻜﺎرﻫﺎ ﺟﻨﺒﺔ ﻧﻈﺮی و ﺑﺮﺧﻲ دﻳﮕﺮ ﺟﻨﺒﺔ رﻓﺘﺎری و ﻋﻤﻠﻲ دارﻧﺪ.‬‬‬‫ﻟﺬا ﺗﻤسک ﺑﻪ آﻣﻮزهﻫﺎی ﻗﺮآن و اﻫﻞ ﺑﻴﺖ:، ﻧﮕﺎرش و ﺗﺪوﻳﻦ ﺗﻔﺎﺳﻴﺮ ﺳﻴﺎﺳﻲ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ‬‬‬‬‬‫ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ، آزادی ﻋﻘﻴﺪه و ﺑﻴﺎن، ﺗﻘﻮﻳﺖ ﺧﻮدﺑﺎوری و ﺧﻮدﺷﻨﺎﺳﻲ و اﺣﻴﺎی اﺟﺘﻬﺎد ﻫﻤﻪﺟﺎﻧﺒﺔ‬‬‬‫ﻗﺮآنﻣﺤﻮر در زﻣﺮة راﻫﻜﺎرﻫﺎی ﻧﻈﺮی و ﺑﺮﺧﻲ دﻳﮕﺮ ﻫﻤﭽﻮن ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺣﻜﻮﻣﺖ اﺳﻼﻣﻲ،‬‬‬‫ﻇﻠﻢﺳﺘﻴﺰی و ﺳﺎزشﻧﺎﭘﺬﻳﺮی، ﺗﻘﻮﻳﺖ وﺣﺪت ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن و ﺗﻘﺮﻳﺐ ﻣﻴﺎن ﻣﺬاﻫﺐ اﺳﻼﻣﻲ، اﺣﻴﺎی‬‬‬‫اﻣﺮ ﺑﻪﻣﻌﺮوف و ﻧﻬﻲ از ﻣﻨﻜﺮ و ﺗﺮوﻳﺞ اﻗﺘﺼﺎد ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ آﻣﻮزهﻫﺎی اﺧﻼﻗﻲ ﻗﺮآن از ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ‬‬‬ ‫ﻣﻮارد و راﻫﻜﺎرﻫﺎی رﻓﺘﺎری و ﻋﻤﻠﻲ ﻣﻬﺠﻮرﻳﺖزداﻳﻲ از آﻣﻮزهﻫﺎی ﻗﺮآن ﻛﺮﻳﻢ ﺑﻪﺷﻤﺎر ﻣﻲروﻧﺪ.‬‬


ادامه مطلب

طبقه بندی: معرفی مقالات قرآنی,

تاريخ : چهارشنبه 13 خرداد 1394 | 16:47 | نویسنده : بتول زارعی | [cb:post_comment_text] [cb:post_comment_count]

چکیده:

سخن وقتی می تواند مفهوم خویش را به بهترین وجه منتقل نماید و در روح شنونده موثر باشد که به زیور فصاحت و بلاغت و سایر محسنات لفظی و معنوی، آراسته باشد؛ زیباترین سخن، یعنی قرآن کریم از این لحاظ در اوج فصاحت و ستیغ بلاغت می باشد. قرآن کریم، سرشار از صنایع ادبی است و این ویژگی های بی بدیل قرآن، به همراه سبک و اسلوب ویژه ای که نه نثر است و نه نظم؛ مخاطبین را به حیرت و شگفتی واداشته است. در حقیقت موسیقی و نظم آهنگ قرآن کریم، جدای از معنای آن نیست بلکه، هماهنگ با مقصود و غرض آیه و هم جهت با معنای آن است. نظم و آهنگی که بر مجموعه حاکم است، خود به چند دسته تقسیم می شود؛ که هر کدام جنبه ای از اعجاز قرآن را برای همگان روشن می کند. این پژوهش در صدد آن است که به بررسی و شناسایی جنبه موسیقیایی و نظم آهنگ الفاظ و عبارات قرآن کریم با روشی تحلیلی – توصیفی و با استناد به منابع کتاب خانه ای بپردازد


ادامه مطلب

طبقه بندی: معرفی مقالات قرآنی,

تاريخ : يکشنبه 20 ارديبهشت 1394 | 20:36 | نویسنده : بتول زارعی | [cb:post_comment_text] [cb:post_comment_count]

چکیده

اخلاق از واژه هایی بشمار میرود که تاریخ آن همزاد و همراه با آفرینش انسان است؛ زیرا انسانیت انسان با اخلاق معنا پیدا میکند. بر همین اساس است که در آموزه های دینی بالاخص معارف قرآنی به اخلاق و مولفه های آن به صورت ویژه پرداخته شده است. قرآن کریم به عنوان آخرین وکاملترین ذخیره ی خداوند سبحان، به مولفه های اخلاقی نگاه بی بدیلی داشته است. در این مقاله با بهره برداری از روش های نوین روش شناسی مطالعات قرآنی، واژهی اخلاق مورد واکاوی قرار گرفته و با استفاده از مفهوم و منطوق آیات قرآن کریم معنای آن روشن گردیده است، و برای دستیابی به این مهم ضمن روشن کردن معنای لغوی واژه اخلاق واژه های مرتبط با آن با بکارگیری قاعده ی سیاق هسته معنایی اخلاق و ارتباط نظام مند مولفه های مرتبط با آن تبیین گردیده است.


ادامه مطلب

طبقه بندی: معرفی مقالات قرآنی,

تاريخ : جمعه 28 فروردين 1394 | 0:20 | نویسنده : بتول زارعی | [cb:post_comment_text] [cb:post_comment_count]

چکیده

«زنان و قرآن» (Woman-and-Quran) عنوان مقاله‌ای است که دکتر روت رادد در دایرة المعارف قرآن لیدن هلند نوشته است. وی در این مقاله از آیاتی که زنان و مردان را به خاطر وظایف دینی مخاطب قرار داده،آغاز کرده است و به صورت مفصل در رابطه با خلقت و جایگاه معنوی، اجتماعی،اقتصادی و خانوادگی زن بحث کرده است.هم‌چنین به تعداد زیادی از آیات‌ که به زنان اشاره دارد و شأن نزول آنها به نقل از تفاسیر و روایات پرداخته است.او بعضی از این شخصیت‌ها(مثل زلیخا همسر عزیز مصر و بلقیس ملکه سبا)را با دقت‌ بیشتر مورد توجه قرار داده و به معرفی آنها از نگاه راویان و مفسرانی می‌پردازد که نامی‌ از آنها نمی‌برد مطالب این قسمت بیشتر به اسرائیلیات می‌ماند تا منابع موثق. دکتر روت رادد در این مدخل دچار خطاهای فراوانی شده است که نقد و بررسی‌ شده است.


ادامه مطلب

طبقه بندی: معرفی مقالات قرآنی,

تاريخ : جمعه 28 فروردين 1394 | 0:16 | نویسنده : بتول زارعی | [cb:post_comment_text] [cb:post_comment_count]

چکیده

قرآن کریم به روشنی بر خلافت انسان از سوی خداوند تاکید کرده است. در این باره سوال هایی وجود دارد؛ مانند اینکه چرا خداوند برای خود جانشین انتخاب فرمود؟ دلیل انتخاب انسان به عنوان جانشین خدا چیست؟ گستره جانشینی انسان از خداوند تا کجاست؟ این مقاله به رویکرد تحلیلی و بررسی اسنادی به تبیین چیستی خلافت انسان در قرآن و بررسی ابعاد آن می پردازد. بر این اساس، مهم ترین یافته های این تحقیق، راز برگزیده شدن انسان به عنوان خلیفه، توانایی او در پذیرش تکوینی و حضوری علم الاسماء بوده است. از این رو، خلیفه الله برترین انسان، دارای علم ویژه و برخوردار از ولایت تکوینی است.


ادامه مطلب

طبقه بندی: معرفی مقالات قرآنی,

تاريخ : پنجشنبه 27 فروردين 1394 | 0:8 | نویسنده : بتول زارعی | [cb:post_comment_text] [cb:post_comment_count]

چکیده:

مسئله جانشینی انسان که در آیه سی ام سوره بقره مطرح شده، از مسائلی است که ذهن اندیشوران را به خود مشغول کرده است. نگارنده این نوشتار، در مقاله ای تحت عنوان «خلافت انسان در قرآن» به این مسئله پرداخته و بر این باور بوده است که انسان جانشین و خلیفه خداست. از دیدگاه وی، توانایی انسان در دریافت حضوری اسما، دلیل انتخاب وی برای این مقام بوده است. نگارنده در آن نوشتار، معتقد بود که تمام انسان ها بالقوه توانایی رسیدن به این مقام را دارند؛ اگرچه در مقام تحقق، گروه اندکی از ایشان به این مقام رسیدند. این مقاله، مورد نقد یکی از محققان حوزه علمیه قم قرار گرفته و بر اساس آن، اساسا مقامی به عنوان خلیفه اللهی انسان در قرآن کریم مطرح نشده است. این نوشتار به بررسی آن مقاله انتقادی پرداخته است.


ادامه مطلب

طبقه بندی: معرفی مقالات قرآنی,

تاريخ : چهارشنبه 26 فروردين 1394 | 19:6 | نویسنده : بتول زارعی | [cb:post_comment_text] [cb:post_comment_count]
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • کمیاب98